Suplementy diety – które są istotne dla sportowca?

Wielu kulturystów w dzisiejszych czasach nie jest w stanie sobie wyobrazić zwiększenia swoich możliwości treningowych bez suplementów diety. Jest to jak najbardziej zrozumiałe patrząc na to, jak ogromna ilość profesjonalistów używa takich rozwiązań. Z tego powodu również osoby dopiero zaczynające swoją przygodę z ćwiczeniami szuka jak najlepszych opcji w tej kwestii. Jednakże, czasem jest ciężko wybrać takie produkty, które rzeczywiście mogą się przydać. W kwestii odżywek dla sportowców pojawia się wiele nieścisłości co do tego, czym tak naprawdę suplementy są i jaki rzeczywisty efekt mogą przynieść. Z tego też powodu powstał ten artykuł by przybliżyć dokładnie to, czym takowe artykuły są i co rzeczywiście mogą dla nas zrobić. Dodatkowo, przedstawimy tutaj również dwie najpopularniejsze opcje po które sięga ogromna ilość ludzi, która chce uzyskać jak najlepsze efekty. Jeśli nie jesteś do końca pewien czym dokładnie są suplementy diety, lub po prostu chcesz się dowiedzieć o nich czegoś więcej to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Zapraszam.

Na początku zacznijmy od prostej definicji tego, o czym dokładnie jest mowa gdy pojawia się zwrot “suplementy diety” – są to produkty, którymi jak sama nazwa wskazuje – suplementujemy się. Jest to bardzo istotne ponieważ rozróżnia to je od przeróżnych specyfików, które mogą być szkodliwe dla naszego zdrowia i zawierać w sobie nielegalne składniki. Istotna jest świadomość tego, że celem odżywek jest to, by dostarczać nam określone składniki odżywcze, które mogą być potrzebne w danym momencie naszego dnia – niezależnie czy mówimy tutaj stricte o treningu czy ogólnym zdrowiu. Wspomaganie to słowo klucz ponieważ same w sobie nie są w stanie magicznie nas przemienić, szczególnie gdy mówimy o kulturystyce – tutaj zawsze najważniejszymi elementami będą odpowiednia dieta i wysiłek fizyczny zależny od naszych potrzeb. Istotne jest również to, by dokonywać odpowiedniego wyboru w przypadku źródła z którego takowe artykuły pozyskujemy. Najlepiej jest zawsze wybierać pewne sklepy, jak https://sklep.kfd.pl/ ponieważ dzięki temu wiemy dokładnie co kupujemy – widzimy dokładny skład, opis czy nawet oficjalne badania wskazujące na to, czy rzeczywiście odnajdziemy w opakowaniu to, co powinno się tam znajdować.

W skrócie: suplementy diety zawierają w sobie głównie określone składniki odżywcze, które mogą wpłynąć na wiele aspektów związanych z naszym zdrowiem. Same w sobie nie są wystarczające aby otrzymać pozytywne efekty – jeśli chcemy rozwijać się kulturystycznie to musimy pamiętać, że trzonem naszego sukcesu zawsze pozostaje dieta i rygorystyczny trening. Dodatkowo, warto pamiętać by stosować pewne i legalne produkty oraz pamiętać, że wszelkie artykuły, które oferują magiczne rozwiązania bez pokrycia albo nie działają albo zawierają w sobie coś, co może być szkodliwe lub nielegalne!

Jeśli już zdecydowaliśmy się na to, że chcemy korzystać z takich rozwiązań to oczywiście warto sobie zadać pytanie “który produkt wybrać?” – dowiecie się tego w następnej części artykułu.

Suplementy diety – Białko

Zacznijmy tutaj od klasyka suplementacji czyli białka – jest to istotny składnik odżywczy dla nas, który musimy dostarczać każdego dnia, niezależnie od tego, czy interesujemy się kulturystyką czy też nie. Wraz z węglowodanami i tłuszczami zawierają w sobie istotne minimum naszej diety. Proteiny wykonują w naszym organizmie wiele ważnych funkcji jak dostarczanie energii, magazynowanie żelaza czy transport tlenu wraz z krwią. Oczywiście w przypadku kulturystyki musimy się skupić na innym istotnym aspekcie – tego, jak wpływa na rozrost naszej masy mięśniowej. Właśnie tutaj pojawia się to, czemu tak wiele osób korzysta z białka jako suplementu – dostarczanie odpowiedniej dawki protein przez dietę staje się trudne gdy wykonujemy intensywne ćwiczenia. Dodatkowo, możemy liczyć w tych artykułach na czysty surowiec, bez obaw o to czy przypadkiem nie dostarczamy przy okazji za dużo tłuszczów.

Wielu producentów oferuje przeróżne opcje w kwestii tego, skąd brane jest dane białko. Spotkamy się chociażby z wariantami roślinnymi czy nawet białkiem jajecznym. Jednakże, dla wielu największym faworytem są proteiny pochodzące z mleka krowiego. Mowa tutaj szczególnie o białku serwatkowym i jego wariantach:

  • WPC (Whey Protein Concentrate) – koncentrat białka serwatki, który głównie posiada w sobie około 80% czystego białka w produkcie. Jest to stosunkowo tanie rozwiązanie po które sięga ogromna ilość kulturystów
  • WPI (Whey Protein Isolate)
  • WPH (Whey Protein Hydrolysate)

W przypadku białka pochodzącego z mleka krowiego mamy również kazeinę micelarną, która zazwyczaj jest polecana jako rozwiązanie dla osób, które chcą dostarczyć tego suplementu wieczorem ponieważ białko w nim zawarte wolno się wchłania do naszego organizmu.

Ostatecznie, wybór określonych protein zależy tylko i wyłącznie od tego, co dana osoba dokładnie oczekuje od suplementu. Częstym problemem w przypadku mleka może być chociażby nietolerancja laktozy. Jednakże, istnieją również rozwiązania jak białko bez laktozy także wystarczy trochę poszukać. Głównie większość kulturystów pozostaje przy WPC z powodu ceny i tego, że posiada dość sporą renomę jako dobra odżywka!

Suplementy diety – Kreatyna

Kolejnym klasycznym rozwiązaniem dla wielu kulturystów jest kreatyna – związek chemiczny, który składa się z trzech aminokwasów:

  • metionina
  • glicyna
  • arginina

Wiele osób decyduje się na wariant kreatyny w formie suplementu ponieważ pomimo tego, że występuje w mięsie, to są to bardzo małe ilości, przez co ciężko jest go dostarczyć kiedy zapotrzebowanie się zwiększa przez wykonywanie intensywnych ćwiczeń. Wedle badań, kreatyna może pozytywnie wpłynąć na wzrost naszej masy mięśniowej oraz wspomóc tworzenie się tzw. beztłuszczowej masy mięśniowej. Dodatkowo, może dostarczyć nam odpowiedniej dawki energii by mieć pewność, że wykonamy nasze ćwiczenia w 100%!

Najpopularniejszą wersją tego suplementu jest monohydrat kreatyny, czyli połączenie kreatyny z cząsteczką wody – oczywiście istnieje też wiele innych wariantów jak chociażby kreatyna buforowana czy jabłczan kreatyny – pomimo tego, wedle opinii wielu osób korzystających z tych rozwiązań, to właśnie monowodzian wciąż pozostaje faworytem. Dodatkowym atutem tutaj jest także niska cena tego wariantu suplementu!

Podsumowanie

Odpowiednia świadomość tego, czym są odżywki dla sportowców i co mogą dla nas zrobić jest tutaj bardzo istotna jeśli planujemy korzystać z takich rozwiązań. Liczę na to, że zawarte w tym artykule informacje okażą się istotne i pomogą w wyborze tych produktów!

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *