Nadwaga u dziecka – porady jak zapobiegać.

Odchudzanie dziecka

Dzieci z nadwagą – porady dla rodziców

Jako rodzic, może być Ci trudno powiedzieć, że to Twoje dziecko ma nadwagę. W dzisiejszych czasach coraz więcej dzieci ma nadwagę, toteż niejako jesteśmy przyzwyczajeni do takich widoków, a przez to nie działamy, bo myślimy, że to normalne. Wiele można jednak zrobić, aby zadbać o odpowiednią dietę dla dziecka. Badania ukazują, że dzieci, które osiągają zdrową wagę są zdrowsze, lepiej się uczą, są pewniejsze siebie. Jest również mniej prawdopodobne, że będą miały niskie poczucie własnej wartości i będą zastraszane w szkole. Lecz co najważniejsze, będą znacznie mniej narażone na problemy zdrowotne w późniejszym wieku.

Jako rodzic możesz zrobić naprawdę wiele, aby pomóc swojemu dziecku uzyskać zdrową wagę zachęcając je do większej aktywności i dobrego odżywiania. Poniżej przedstawione jest kilka praktycznych porad, które pomogą Ci w tym wyzwaniu.

Oto pięć kluczowych sposobów, które pomogą Twojemu dziecku utrzymać zdrową wagę.

Rodzicu – bądź wzorem do naśladowania!

Jednym z najlepszych sposobów, aby zaszczepić dobre nawyki u dziecka to bycie dla niego wzorem do naśladowania. Dzieci uczą się na przykładach. Jednym z najlepszych sposobów, aby zachęcić dziecko do aktywności i odpowiedniego jedzenia jesteśmy my sami.

Dajmy mu dobry przykład idąc na spacer lub wybierając się na przejażdżkę rowerową zamiast oglądać telewizję czy korzystać z Internetu. Będąc w parku czy na pływalni pokazujemy im, że bycie aktywnym to zabawa oraz świetny sposób, aby spędzić czas w rodzinnym gronie.

Aktywność fizyczna dziecka

Dzieci z nadwagą nie potrzebują wykonywać więcej ćwiczeń niż dzieci z odpowiednią wagą. Ich dodatkowa masa ciała spala tyle samo kalorii w tej samej aktywności fizycznej.
Wszystkie dzieci wymagają około 60 minut aktywności fizycznej dziennie dla zdrowia i nie muszą być one wykonywane w jednym ciągu. Wystarczy kilka 10-minutowych ćwiczeń w ciągu dnia.

Młodsze dzieci mogą ćwiczyć w formie zabawy, np.: gra w piłkę, zabawy na placu zabaw z wykorzystaniem huśtawek czy drabinek.

Dla starszych dzieci może być to jazda na rowerze, deskorolce, pływanie, taniec czy uczęszczanie na sztuki walki.

Chodzenie na pieszo czy też jazda na rowerze na krótkich dystansach zamiast korzystania z samochodu czy autobusu to świetny sposób, aby spędzić aktywnie czas z rodziną, a przy tym zaoszczędzić pieniądze.

Odpowiednie porcje jedzenia dla dzieci

Staraj się unikać karmienia dziecka wielkimi porcjami. Dobrym pomysłem jest, aby zacząć posiłki od mniejszych porcji. Nie należy upominać dziecka, by zjadło wszystko co jest na talerzu oraz kazać zjeść im więcej niż chcą. Nie należy nakładać posiłków na dużych talerzach, ponieważ zachęca to do jedzenia większych porcji.

Podawaj dziecku zdrowe posiłki

Dzieci, podobnie jak dorośli, powinny jeść pięć lub więcej porcji warzyw i owoców każdego dnia. Są one doskonałym źródłem witamin, minerałów i błonnika.

Pierwsze pięć dni nie powinny sprawiać problemu. W tym czasie warto postawić na świeże soki, koktajle, fasole, rośliny strączkowe. W międzyczasie zniechęcajmy dziecko do jedzenia zbyt słodkich produktów oraz żywności o wysokiej zawartości tłuszczu (słodycze, ciasta, ciastka, słodzone napoje). Te pokarmy są bogate w kalorie, a ubogie w składniki odżywcze.

Dążmy z każdym dniem, aby nasze dziecko częściej zajadało się owocami i warzywami, a słodkie napoje zastąpiły wodą.

Mniej oglądania, więcej snu dla dziecka

Oprócz porad żywnościowych oraz tych dotyczących aktywności fizycznej ważna jest również potrzeba zmniejszenia czasu spędzonego przez telewizorem czy komputerem. Należy pomóc dzieciom w unikaniu spędzenia godzin przed ekranem, ponieważ jest bardziej prawdopodobne, że przybiorą na wadze.

Czas należy ograniczyć na bierne rozrywki, w tym oglądanie telewizji, granie w gry wideo czy granie na urządzeniach elektronicznych. Według ekspertów, dzieci nie powinny patrzeć na telewizor więcej niż dwie godziny dziennie. Łatwiej będzie przestrzegać tego punktu jeśli usuniemy z domu zbędne telewizory i inne urządzenia, które niepotrzebnie kuszą nasze dzieci.

Pomaga to również naszym pociechom w uzyskaniu odpowiedniego snu. Dzieci, które nie mają dostarczonej odpowiedniej ilości snu są bardziej narażone na nadwagę. Brak snu może mieć wpływ na ich nastrój i zachowanie.

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *