Jak nie dać się przeziębieniu? Domowe sposoby na odporność

Odporność - domowe sposoby na przeziębienie

Przeziębienie daje się we znaki najczęściej jesienią i wczesną wiosną. Dorośli cierpią na nie średnio 2-4 razy w roku, dzieci przeziębiają się 2-3 razy częściej niż dorośli, a osoby starsze średnio 2 razy rzadziej. To najczęstsza choroba, na którą zapadają Polacy.

„Lepiej zapobiegać niż leczyć”, to fragment przysięgi Hipokratesa z przełomu IV i V w.p.n.e., ale mimo upływu lat nie tracący na aktualności. Możemy poprawić naszą odporność nie tylko za pomocą preparatów farmaceutycznych, ale przede wszystkim domowych metod. Poniżej garść porad, jak wzmocnić układ immunologiczny nie wydając dużej ilości pieniędzy w aptece.

Właściwa temperatura w wywietrzonym domu
Temperatura pokojowa oscylująca pomiędzy 18°C i 20°C chroni przed przegrzaniem organizmu, a co za tym idzie, zmniejsza ryzyko przeziębienia w wyniku wychłodzenia organizmu po wyjściu na zewnątrz. Aby pozbyć się mikrobów należy otwierać okna nawet przy niskich temperaturach choćby na kilka minut. Cyrkulacja powietrza uchroni nas też przed wysuszeniem śluzówki nosa. Wywietrzone pomieszczenie wspomaga także zdrowy sen.

Relaks i sen poprawiają odporność organizmu
Przemęczony i przepracowany organizm łatwiej poddaje się infekcjom, dlatego każdego dnia warto znaleźć chwilę na odstresowanie się przy ulubionej książce czy serialu i dbać o to, by spać 7-8 godzin na dobę.

Częste i dokładne mycie rąk
Dzięki częstemu i dokładnemu myciu rąk możemy ustrzec się przed przenoszeniem wielu wirusów i bakterii. Ręce powinno się myć minimum 20 sekund, tymczasem większość ludzi poświęca temu tylko 6 sekund, co powoduje dalsze ryzyko zakażania.

Płukanie nosa solą fizjologiczną
W przypadkach, gdy dopadł nas katar zalecane jest płukanie nosa solą fizjologiczną. Dzięki temu wirusy i mikroby nie będą się namnażać.

Hartowanie ciała
Dzięki ciepło-zimnym prysznicom (20-30 sekund natryskania ciepłą, a następnie 2-3 sekundy zimną wodą) ciało przyzwyczaja się do zmian temperatury, a naczynia krwionośne nie kurczą się pod wpływem chłodu i nie wstrzymują reakcji odpornościowej. Taki prysznic dodaje również energii.

Ruch na świeżym powietrzu
Wysiłek fizyczny wspomaga liczbę i aktywność leukocytów oraz substancji niszczących wirusy i oczyszczających organizm z toksyn. Każdy rodzaj aktywności na powietrzu (nawet spacery) jest bardzo korzystny, o ile tylko będzie wykonywany systematycznie. Dzięki temu organizm będzie dotleniony i zahartowany, a w sytuacji, w której zostanie zaatakowany przez bakterie bądź wirusy, układ immunologiczny wyprodukuje większą liczbę przeciwciał, które unieszkodliwią chorobotwórcze drobnoustroje. Lekarze rekomendują zasadę 3x30x130 – minimum 3 razy w tygodniu 30 minut takiej aktywności, by tętno osiągało wartość 130 uderzeń na minutę.

Dobroczynna akupresura
To metoda kontrowersyjna, ale według chińskiej medycyny wykonywanie 2-3 razy dziennie delikatnego masażu konkretnych punktów na ciele udrożni kanały przepływu życiowej energii. Jak to robić? Np. uciskanie miejsca poniżej rzepki kolana zwiększa produkcję leukocytów odpowiadających za odporność.

Pamiętaj o śniadaniu
Komórki odpornościowe walczą z zarazkami wtedy, gdy są odżywiane. W nocy nasz organizm zużywa zapasy energetyczne, dlatego rano trzeba uzupełnić ich braki, najlepiej w ciągu godziny od pobudki.

Różnorodny i zbilansowany jadłospis
Codzienna dieta powinna być bogata w mikro- i makroelementy oraz antyoksydanty (przeciwutleniacze). Warto hodować kiełki i natkę pietruszki, które dostarczają białka, cennych kwasów omega-3, witamin i minerałów. Enzymy wytwarzane przez kiełki chronią przed działaniem wolnych rodników, dobrze wpływają na odporność i trawienie. Zimą, gdy nie ma dostępnych świeżych owoców i warzyw warto korzystać z mrożonek. Mrożone warzywa przeznaczone do gotowania najlepiej wrzucić do wrzątku tuż po wyjęciu z zamrażarki i krótko gotować, wtedy zachowują najwięcej wartości odżywczych. Korzystne dla flory bakteryjnej jelit, poprawy wchłaniania witamin i minerałów oraz ochrony przed chorobami są również warzywa kiszone.

Zwiększona dawka witaminy C
Dzięki tej witaminie nasz organizm może bronić się przed infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Najlepszym jej źródłem są owoce i warzywa (czarna porzeczka, papryka czerwona, brukselka, zielona papryka, kalafior, szpinak, truskawki, poziomki, kiwi, cytryny, pomarańcze, czerwona porzeczka) – najlepiej spożywać je jak najmniej przetworzone, by nie straciły cennych wartości.

Dobroczynne działanie miodu i czosnku
Aby uniknąć spożywania preparatów bazujących na sztucznych, chemicznych składnikach warto posiłkować się metodami, które stosowały nasze babcie i prababcie.

Miód jest skarbnicą enzymów mobilizujących układ odpornościowy, witamin i mikroelementów. Codzienne picie wody z łyżką miodu i sokiem z cytryny skutecznie wzmocni organizm.

Czosnek jest bogaty w białka, węglowodany, witaminy: C i PP, a także allicynę, która zabija bakterie i zwiększa aktywność białych ciałek krwi. Najlepiej działa czosnek świeży, choć jego niezbyt przyjemny zapach potrafi skutecznie do niego odstraszyć, dlatego warto spożywać go na noc, a następnie robić płukankę roztworem wody z solą. Skutecznym preparatem (ale tylko dla dorosłych) jest picie nalewki tybetańskiej (na bazie czosnku i spirytusu), która oprócz wzmocnienia organizmu i naczyń krwionośnych, obniży poziom cholesterolu oraz poprawi ukrwienie serca i mózgu.

Inne koktajle, napary, syropy, nalewki na przeziębienie
Co zrobić, jeśli organizm jest już zaatakowany przez przeziębienie lub grypę?

  • koktajl z żurawin – działa jak antybiotyk, bogaty w witaminy A, C oraz z grupy B;
  • napar imbirowo-lukrecjowy – skuteczny na suchy kaszel, gorączkę i bolące gardło;
  • nalewka bursztynowa – najstarsza zachowana receptura w naszym kraju, skuteczna zarówno na choroby, jak i zapobiegawczo;
  • syrop z mniszka lekarskiego – idealny na przeziębienie, ale również jako dodatek smakowy do herbaty (stosowany również jako substytut miodu);
  • herbata z lipy z sokiem malinowym – łagodzi ból i obniża temperaturę, po wypiciu należy wygrzać się w łóżku;
  • syrop z cebuli – często nielubiany przez dzieci, ale niezwykle skuteczny na suchy kaszel lub wspomagający inhalację na silny katar;
  • syrop z buraka – na kaszel i ogólne wzmocnienie organizmu;
  • syrop z sosnowych szyszek – udrożnia drogi oddechowe, skuteczny od pierwszych oznak przeziębienia;
  • przecier z bananów – na uporczywy kaszel;
  • napój z siemienia lnianego – pomaga na drapanie w gardle;
  • balsam z oliwy – metoda na chrypkę i podrażnione gardło;
  • płukanka z szałwii oraz rumianku – oczyszcza gardło, działa jak antybiotyk;
  • sok z aloesu – wzmacnia odporność, najskuteczniejszy z przemrożonych i zmiksowanych liści.

Niedoceniany winogron
Nieznaną, a skuteczną metodą na pozbycie się uporczywego kaszlu są winogrona, sok winogronowy działa wykrztuśnie, pomaga usunąć zalegającą w oskrzelach i płucach flegmę. Wystarczy jeść kilka jagód winogron 3-4 razy dziennie, aby odczuć dobroczynny efekt ich działania.

Jedna Odpowiedź

  1. tomm_89 15 stycznia 2016 Odpowiedź

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *