Depresja a sen

Myślę, że jestem przygnębiony, skąd mam wiedzieć czy to depresja?
Jeśli czujesz się beznadziejne, jesteś bezradny i smutny, to możesz mieć depresję kliniczną. Masz niską motywację i słabe zużycie energii. Odnosisz wrażenie, że w twoim życiu nie ma już radości. Zmiany w jaki sposób śpisz i jesz też są oznaką depresji. Niektórzy ludzie z depresją maja poczucie winy lub wstydu oraz niskie poczucie własnej wartości. „Kliniczna depresja” jest poważnym schorzeniem. To jest więcej niż uczucie smutku. Jeśli nie masz pewności, czy Twój stan może być depresją kliniczną, omów swoje obawy z lekarzem.

Gdy spałem dobrze, nie czuję się przygnębiony. Co to znaczy?

Nastrój jest powiązany z ilością i jakością snu. Depresja i nie wystarczająca ilość snu to dwie różne rzeczy. Ale łatwo jest pomylić te dwie sprawy. Często trudno się zdecydować, które zajęło pierwsze miejsce. Jeśli depresja zniknie po przespanej nocy, może to oznaczać, że w rzeczywistości nie mamy depresji. Należy skupić się na poprawie jakości snu (np. materace lateksowe znakomicie poprawiają komfort leżenia).

Nie spałem dobrze od lat, ale nie sądzę, że mam depresję.

Mimo, że zaburzenia snu mogą prowadzić do depresji, to nie zawsze tak jest. Wiele osób z bezsennością nie ma depresji. Może być inny powód przez który nie możesz spać spokojnie. Nie każdy z depresją ma problem ze spaniem.

Czy powinienem zrezygnować z kofeiny i alkoholu?

Oba mogą być złe dla snu. Zalecamy ograniczenie kofeiny i alkoholu. Wtedy nie będzie miało to wpływu na spanie. Niewielkie ilości nie są problemem, ale starajmy się nie pić na co najmniej 4 godziny przed snem. Dla niektórych osób kofeina po południu nadal może mieć wpływ na ich sen.Pamiętajmy, że kofeina jest w napojach typu cola i czekolada, jak również kawa i herbata.

Co można zrobić gdy bezsenność i depresja występują razem?

Najlepsze leczenie bezsenności to poznawczo behawioralna terapia. Psycholog snu przyjrzy się, jak Twoje zachowanie, myśli i uczucia wpływają na sposób w jaki śpisz. To nie wymaga żadnych leków. Terapia wymaga zwykle kilku sesji w ciągu tygodnia lub miesięcy. Pomoże ona nam nauczyć się na całe życie strategii lepszego snu. Terapia może być również stosowana w depresji. Psychologowie, którzy specjalizują się w zarówno problemach ze snem lub depresją mogą pracować z obydwoma problemami. Nie jest niczym niezwykłym, by takie leczenie szło w parze z lekami przeciwdepresyjnymi. Zapytaj swojego lekarza o wizytę u psychologa.

Moja depresja jest gorsza w zimie. Czy światło pomoże?

Terapia jasnym światłem działa na problemy ze snem związane z naszym zegarem biologicznym. Pomaga także w depresji, która jest spowodowana przez brak jasnego światła. Ten rodzaj depresji jest sezonowy i jest o wiele większy, gdy dni są krótsze. Naturalne światło jest najlepsze, aby pomóc w depresji sezonowej. Ale takie światło jest w deficycie w miesiącach zimowych, szczególnie w niektórych częściach świata. Sztuczne jasne światło może być stosowane w tym przypadku. Jak długo trzeba przebywać w sztucznym świetle i na jakich warunkach najlepiej jest omówić to ze specjalistą snu.

Słyszałem, że leki przeciwdepresyjne pogarszają sen. Czy to prawda?

Istnieje rodzaj leków przeciwdepresyjnych o nazwie SSRI (inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny). SSRI poprawiają nastrój wielu ludziom. Ale mogą również u niektórych wywołać lub zaostrzyć bezsenność. Najlepiej jest, aby omówić zalety i wady każdego rodzaju leku z lekarzem. Czasami zmiana czasu przyjęcia tabletki na rano może pomóc.

Czy drzemki są złe? Jak długo należy drzemać?

Najlepiej unikać dziennych drzemek, gdyż może to utrudnić zasypianie w nocy. Dzieje się tak zwłaszcza po 2-3 po południu. Jeśli potrzebujesz drzemki – prześpij się krótko, nie więcej niż 15-20 minut. Najlepiej jest ustawić alarm, aby uniknąć długich drzemek. Twoje drzemki powinny wynosić mniej niż 30 minut przez cały dzień.

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *